x
نحوه‌ی برطرف کردن اموجاج و نویز در دوربین مدار بسته

شنبه 31 شهریور 1397
بازدید: 3683 بار

در این مقاله، به مشکلات و راهکارهای احتمالی برای از بین بردن نویز و اموجاج در دوربین امنیتی پرداخته و همچنین توضیح می‌دهیم که نویز در سیستم دوربین مدار بسته، بخشی طبیعی از تصویر می‌باشد.

نویز در دوربین مداربسته چیست؟

افراد معمولا واژه “نویز” را به معنای “سر و صدا” به کار می‌برند، اما این اصطلاح برای اشاره به تصویر نامطلوب و کم کیفیت در مانیتور نیز استفاده می‌شود.
در دوربین‌ها، نویز می‌تواند هنگام ضبط تصویر در شرایط کم نور به وجود آید. بنابراین گاهی اوقات نویز بخشی از تصویر بوده و نمی‌توان آن را از بین برد چرا که مربوط به محدودیت دوربین یا شرایط نوری می‌باشد.

با این حال، گاهی اوقات در محیط با نور زیاد نیز شاهد وجود نویز بر روی تصویر هستیم. معمولا این نوع نویز مربوط به نوعی اعوجاجالکترومغناطیسی، زمین کردن نادرست یا زیرساخت‌های نا مناسب می‌باشد.

عوامل ایجاد اعوجاجو نویز در دوربین‌های مدار بسته چیست؟

عوامل متعددی وجود دارد که می‌توانند باعث اعوجاجدر دوربین امنیتی شوند. در زیر به تعدادی از آنها اشاره شده است:
۱٫ استفاده از منبع تغذیه نامناسب
۲٫ استفاده از کابل‌های با کیفیت پایین
۳٫ استفاده از دوربین‌های با کیفیت پایین
۴٫ استفاده از مبدل‌های بی‌کیفیت
۵٫ زمین کردن نادرست
۶٫ داغ شدن دوربین
۷٫ اتصالات ضعیف
۸٫ نور ناکافی

۱ . استفاده از منبع تغذیه نامناسب

عملکرد صحیح دوربین امنیتی نیازمند دریافت برق کافی با توجه به دستورالعمل سازنده می‌باشد.
در بیشتر پروژه‌های دوربین مدار بسته از ولتاژ ۱۲VDC (ولتاژ مستقیم) استفاده می‌شود، اما همچنین دوربین‌هایی هستند که با VAC24 (جریان متناوب) کار می‌کنند.

ولتاژ مناسب دوربین

دوربین مدار بسته قدیمی مانند یکی از مدل‌های بولت یا دام که در منازل یا شرکت‌های کوچک نصب شده است، معمولا نیاز به یک منبع تغذیه VDC12 با تغییرات ولتاژ ۱۰٪ دارد، به این معنی که دوربین می‌تواند ولتاژ ۱۰٪ بالاتر از (۱۳٫۲ VDC) یا ۱۰٪ پایین‌تر (۱۰٫۸VDC ) از حد استاندارد VDC12 را پشتیبانی کند.
نوعی منبع تغذیه وجود دارد که مجهز به یک پتانسیومتر (potentiometer) می‌باشد. پتاسیومتر به شما این امکان را می‌دهد که به جای ارسال VDC12، ولتاژ ارسال شده به دوربین را تغییر دهید. با این کا به منظور جبران افت در کابل افزایش ر ولتاژ می‌تواند یابد.

به تصویر بالا دقت کنید، سوئیچی در آن وجود دارد که هنگام چرخش در جهت ساعتگرد ولتاژ ارسالی به دوربین را افزایش می‌دهد.
همچنین می‌توانید با جایگزین کردن کابل، افت ولتاژ را جبران کنید.

رسیدن برق کافی به دوربین

دوربین همچنین نیاز به حداقل جریان دارد، که در مورد مثال ما از دوربین مدار بسته قدیمی، این میزان کمتر از ۱ آمپر(A) است.
علائم جریان الکتریکی مورد نیاز برای کارکرد دوربین، باید در دفترچه راهنمای محصول باشد. در بعضی موارد، دوربین‌هایی که از نور مادون قرمز استفاده می‌کنند، ممکن است به جریان بالاتری نیز نیاز داشته باشند.

۲٫ استفاده از کابل‌های با کیفیت پایین

کابل کواکسیال

کابل‌های کواکسیال با کیفیت پایین به این دلیل که نمی‌توانند اعوجاجالکترومغناطیسی را به درستی جدا کنند، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود.
همچنین لازم است که نوع کابل را با توجه به فواصل صحیح کابل‌ها انتخاب کرد، کابل‌هایی مانند RG59، RG6 ، RG11 دارای محدودیت‌های فاصله هستند.

کابل‌های UTP

هنگامی که دوربین با استفاده از کابل‌هایUTP (کابل شبکه) با به کارگیری بالن در انتهای کابل نصب می‌شود، لازم است مطمئن شوید کیفیت آن به میزان کافی باشد تا از بروز مشکلاتی در نویز و اعوجاجدر تصویر جلوگیری شود. قدیمی‌ترین کابل‌های UTP در بازار، رده ۵e به نام cat5e است.

۳٫ با استفاده از دوربین‌های با کیفیت پایین

دوربین‌هایی نیز وجود دارد که از کیفیت پایینی برخوردار بوده و تصاویر بی‌کیفیتی را ارائه می‌دهند. بنابراین خرید دوربین‌هایی که حداقل الزامات لازم برای پروژه شما را دارند، بسیار حائز اهمیت است.
در حالت ایده آل، شما باید دوربین‌هایی را خریداری کنید که دارای نام تجاری، دفترچه راهنمای محصول و شماره تماس پشتیبانی فنی باشند، اگر دوربینی فاقد این ویژگی‌ها را خریداری کنید، در نهایت با مشکلات تصویری جدی مواجه خواهید شد.

۴٫ استفاده از مبدل‌های بی‌کیفیت

اگر از کابل‌های Cat5e یا Cat6 UTP با بالن استفاده می‌کنید، از فناوری دوربین مورد استفاده اطلاع یابید، زیرا بالن‌هایی وجود دارد که برای استفاده با HDCVI، HDTVI یا AHD مناسب می‌باشند. محصول ایده آل برای نصب خود را انتخاب نمایید.
همچنین در انتخاب فناوری، از حداکثر فاصله‌ای که محصول می‌تواند استفاده گردد مطلع شوید، می‌توانید کتابچه راهنمای بالن و دوربین را مطالعه نمایید.

به طور معمول، بالن‌ها در مورد میزان فاصله‌ای که می‌توانند استفاده شوند، دارای یک جدول اطلاعاتی می‌باشند. این فاصله برای AHD و CVI که حدود ۳۰۰ متر است. این فاصله برای اکثر محصولات TVI موجود در بازار ۲۰۰ متر می‌باشد.

۵٫ زمین کردن نادرست

اگر زمین کردن به درستی انجام نشود، ممکن است باعث ایجاد هاله‌ی سیاهی روی صفحه نمایش گردد، در صورت بروز این مورد، یک مشکل اعوجاجبه نام لوپ زمین به وجود می‌آید.

این مسئله اساسا زمانی رخ می‌دهد که دوربین، DVR یا زمین کننده منبع قدرت در نقاط مختلفی با مقاومت‌های متفاوت باشند که باعث ایجاد لوپ زمین می‌شود.
برای حل مشکل لوپ زمین به سادگی تجهیزات را به همان نقطه مشترک (ground bus) زمین کنید یا بگذارید یک طرف (دوربین) با زمین تماس نداشته باشد.
یک مثال عملی، قرار دادن چوب، پلاستیک یا دیگر مواد عایق بر روی پشت براکت دوربین است، به طوری که تماس مستقیم با دیوار یا نقطه نصب نداشته باشد.
راهکاری دیگر نیز با عایق‌های حلقه زمین (ground loop isolator) وجود دارد که به راحتی می‌تواند مشکل را حل کند.

۶٫ داغ شدن دوربین

در صورت داغ کردن دوربین مدار بسته، نویز در تصویر ظاهر می‌شود، این مشکل می‌تواند به خاطر نوع دوربین باشد که گاهی اوقات نمی‌تواند گرما را دفع کند (به دلیل کیفیت پایین ساخت).
داغ شدن ممکن است به علت عدم تهویه مناسب دوربین در صورت نصب در محفظه یا در محیط‌هایی با دمای بالا به علت نور خورشید یا یک منبع گرمای دیگر رخ دهد.

۷٫ اتصالات ضعیف

وضعیتی را تصور کنید که اتصال دهنده‌های دوربین جنس مرغوبی نداشته باشند، یا منبع تغذیه به خوبی نصب نشده باشد، این شرایط قطعا منجر به اعوجاجدر دوربین خواهد شد.

همیشه اتصالات برق و کابل کواکسیال را بررسی نمایید، چون استفاده از اتصالات ضعیف ممکن است مشکلات متداولی را ایجاد کند.

۸٫ نور ناکافی

برای تولید تصویر لازم است که نور محیط کافی باشد، این موضوع یک اصل است که در مورد انواع دوربین‌ها مانند دوربین فیلمبرداری، دوربین مدار بسته و یا حتی تلفن همراه باید رعایت شود.
بهتر است بدانید که این روند، یک مسئله طبیعی است و همه دوربین‌ها در مورد روشنایی کم، با این مشکل مواجه هستند، اما در صورت بالا بودن کیفیت دوربین (که حتما قیمت بیشتری دارد)، این مشکل به حداقل خود می‌رسد.

هرچه سنسور تصویر دوربین بزرگتر باشد، تصویر در شرایط کم نور عملکرد بهتری دارد. دوربین‌هایی در بازار وجود دارد که از سنسورهای کوچک “۴/۱ (اینچ) استفاده می‌کنند و دارای ناحیه‌ای کوچکتر برای دریافت اشعه‌های نور از “۳/۱ می‌باشد، همچنین دوربین‌های حرفه‌ای را نیز می‌توان یافت که با سنسورهای بزرگتر از “۲/ ۱ کار می‌کنند.

اندازه سنسور دوربین خود را در مقایسه با مدل‌های دیگر در بازار بررسی کنید، این دانش در زمان خرید به شما کمک می‌کند.
همچنین ویژگی‌هایی در دوربین (بسته به مدل) وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد که نویز تصویر را از طریق تنظیم منو کاهش دهید.
معمولا این فناوری دارای اسامی مانند SNR، SSNR، DNR و امثالهم است. حرف “N” نشان دهنده‎ی”Noise” می‌باشد.

به عنوان مثال SNR مخفف Super Noise Reduction است. اختصارهای مشابه دیگری نیز وجود دارد که در دوربین‌های سامسونگ استفاده می‌شود، بنابراین SSNR (Samsung Super Noise Reduction) مشابه فناوری SNR است، اما در آن از نام سازنده (سامسونگ) نیز استفاده کرده‌اند.

نتیجه‌گیری

مهم نیست که با چه مشکلاتی مواجه هستید، همیشه برای هر مشکل راهکاری وجود دارد، فقط به وضعیت موجود نگاه کنید تا متوجه شوید چه چیزی باعث ایجاد اعوجاجیا نویز در تصاویر شده است.

به خاطر داشته باشید که تحت شرایط خاصی مانند شرایط نور کم، وجود نویز طبیعی است. در این حالت تنها راهکار استفاده از روشنایی قدیمی یا مادون قرمز می‌باشد.